SPÓŁDZIELNIA
Rada Nadzorcza 
Zarząd 
Godziny otwarcia 
Ważne telefony 
DZIAŁ CZŁONKOWSKI
EKSPLOATACJA
Nasze budynki 
Galeria 
Zgłaszanie usterek 
Stawki czynszowe 
Wykonanie Planu remontów 2019 
ADMINISTRACJA ZLECONA
AKTY PRAWNE
Statut Spółdzielni 
Regulaminy 
Prawo Spółdzielcze
PROTOKOŁY ORGANÓW
Walne Zgromadzenie Członków 
Rada Nadzorcza 
Zarząd 
Protokół lustracji 
OGŁOSZENIA
Komunikat Policji 
DO POBRANIA
PRZYDATNE LINKI
Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych
ul. Prosta 2/14 00-850 Warszawa


Warszawa, dn. 07 2016 r.

Rada Nadzorcza
Zarząd
Spółdzielni Mieszkaniowej "Górna"

ul. Ogniskowa 13a 93-329 Łódź



W wyniku umowy zawartej w dniu 05.04.2016 r. pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową "Górna" w Łodzi, a Krajowym Związkiem Rewizyjnym Spółdzielni Mieszkaniowych w Warszawie przeprowadzona została w dniach od 25.05.2016 r. do 30.06.2016 r. lustracja pełna działalności Spółdzielni za okres od dnia 01.01.2008 r. do 31.12.2015 r.

Przedmiotem lustracji były następujące zagadnienia:
1. Organy samorządowe i organizacja Spółdzielni:
- statut Spółdzielni i wewnętrzny system normatywny,
- działalność organów Spółdzielni,
- struktura organizacyjna służb etatowych Spółdzielni.
2. Stan terenowo-prawny i ustanawianie odrębnej własności lokali.
3. Sprawy członkowskie.
4. Gospodarka zasobami mieszkaniowymi oraz działalność gospodarcza Spółdzielni:
- koszty i przychody gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz prawidłowość ustalania opłat za używanie lokali,
- terminowość wnoszenia opłat przez użytkowników lokali i windykacja należności Spółdzielni,
- treść umów o usługi komunalne i ich realizacja.
5. Gospodarka remontowa w zasobach mieszkaniowych:
- nadzór techniczny i ustalanie potrzeb remontowych,
- tryb doboru wykonawców robót remontowych, treść zawartych umów i ich realizacja.
6. Gospodarka finansowa oraz organizacja rachunkowości:
- stan funduszów,
- stan majątkowy oraz stan finansowy Spółdzielni,
- terminowość regulowania zobowiązań finansowych Spółdzielni,
- dochodzenie należności Spółdzielni.

Lustracja nie obejmowała badania sprawozdań finansowych w rozumieniu art. 88a ustawy - Prawo spółdzielcze, jak również weryfikacji rozliczeń kosztorysowych.
Ustalenia lustracji wynikają ze stwierdzonych faktów na podstawie przedłożonych lustratorom dokumentów oraz wyjaśnień złożonych przez pracowników Spółdzielni.

W szczególności ustaleniom lustracji służyły:
- statut Spółdzielni,
- regulaminy i inne unormowania wewnętrzne działalności Spółdzielni,
- dokumentacja z działalności organów samorządowych Spółdzielni,
- dokumentacja członkowska,
- dokumentacja dotycząca gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
- dokumentacja dotycząca gospodarki remontowej,
- dokumentacja ewidencji księgowej i sprawozdania finansowe Spółdzielni,
- pozostała dokumentacja dotycząca działalności Spółdzielni w zakresie objętym lustracją,
- dane tabelaryczne ilustrujące działalność Spółdzielni.

Szczegółowe ustalenia lustracji zawarte w protokole lustracji łącznie z niniejszym listem polustracyjnym stanowią integralną całość. Protokół lustracji został podpisany bez zastrzeżeń przez Zarząd.
Statut Spółdzielni dostosowany został do ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz zmianie niektórych innych ustaw z dnia 14.06.2007 r.
Zarząd właściwie prowadzi gospodarkę Spółdzielni, w wyniku czego, sytuacja finansowa jest stabilna, a zasoby nie ulegają degradacji w związku z dość szerokim zakresem remontów. Zarząd wypełnia ustawowe obowiązki zwołując we właściwym trybie i terminie Walne Zgromadzenia oraz przedstawiając bardzo szczegółowe sprawozdania z działalności obejmujące wszystkie jej aspekty. Nie były przestrzegane przepisy ustawy - Prawo spółdzielcze o lustracji Spółdzielni.
Rada Nadzorcza wypełnia swoje statutowe obowiązki, a podejmowane przez nią uchwały nie wykraczają poza zakres jej kompetencji określonych w ustawie - Prawo spółdzielcze i statucie.
Sprawy członkowskie i zmiany stosunków własnościowych w Spółdzielni są dokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Teczki członkowskie zawierają dokumentację wszystkich zdarzeń faktycznych i prawnych, mających związek z daną nieruchomością.

W okresie objętym lustracją Spółdzielnia podjęła wiele działań mających na celu uregulowanie stanów prawnych gruntów, co umożliwiało ustanawianie odrębnej własności lokali.
Gospodarka Spółdzielni prowadzona jest na podstawie planów zatwierdzanych przez Radę Nadzorczą. Stawki opłat ustalane były tak, by przychody z gospodarki mieszkaniowej pokrywały koszty jej prowadzenia. Nadwyżka kosztów nad przychodami pokrywana była dochodami z prowadzonej działalności gospodarczej.
Działalność gospodarcza, po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, przynosiła zysk bilansowy (dochód netto) w poszczególnych latach objętych lustracją wynosił:
rok 2011 - 108.659,21 zł,
rok 2012 - 77.385,25 zł,
rok 2013 - 52.949,09 zł,
rok 2014 - 50.522,35 zł,
rok 2015 - 60.461,51 zł.
Zysk z działalności gospodarczej corocznie przeznaczany był na zwiększenie funduszu remontowego.

Analiza terminowości wnoszenia opłat przez użytkowników lokali wykazała, że wskaźnik zadłużenia lokali mieszkalnych w stosunku do wymiaru rocznego opłat należnych wynosił ok. 9% Wskaźnik zadłużenia lokali użytkowych w stosunku do wymiaru rocznego opłat należnych wynosił w od 5,1% w roku 2011 do 2,76% w roku 2015.
Spółdzielnia prowadzi dopuszczone prawem formy windykacji należności, od monitów do wykluczeń, wykreśleń oraz kierowania spraw do sądu.
Spółdzielnia posiada stałe umowy długoterminowe na dostawę usług komunalnych, w tym umowy na dostawę energii ciepinej, na zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków. Umowy zabezpieczają jej interesy.
W zakresie nadzoru i technicznej obsługi zasobów Spółdzielni stwierdzono, że przeglądy budowlane, szczelności instalacji gazowej i wentylacyjnej oraz elektrycznej przeprowadzane były z częstotliwością wymaganą przez ustawę - Prawo budowlane. Wpisy do książek obiektów budowlanych dokonywane są na bieżąco. Protokoły z kontroli i przeglądów stanowią integralną część książek obiektów budowlanych. Dokumentacja jest kompletna.
Realizacja robót remontowych następuje w oparciu o roczne plany rzeczowo-finansowe remontów sporządzane na podstawie oceny stanu technicznego zasobów i zatwierdzane przez Radę Nadzorczą. Wykonawstwo robót remontowych odbywa się w systemie zleconym.
Nie stwierdzono przypadków nieprawidłowego egzekwowania przez Spółdzielnię obowiązków wynikających z postanowień umów zawartych z obcymi wykonawcami robót remontowych, jak również rozliczeń z tego tytułu. Do roku 2015 nie stwierdzono nieprawidłowości w sposobie sprawowania przez Spółdzielnię nadzoru nad robotami. W roku 2015 nadzór sprawowała osoba bez właściwego przygotowania zawodowego.
Umowy zawarte z wykonawcami zabezpieczają interesy Spółdzielni. Dokumentacja powykonawcza jest prawidłowa. Wartość robót wykazana w fakturach jest zgodna z wynagrodzeniem ustalonym w umowach.
Ewidencja księgowa Spółdzielni prowadzona była na bieżąco w oparciu o przepisy ustawy o rachunkowości i ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
Sprawozdania finansowe sporządzane były terminowo, zatwierdzane przez uprawniony organ - Walne Zgromadzenie i zgłaszane do Krajowego Rejestru Sądowego i właściwego Urzędu Skarbowego.
Dobra sytuacja finansowa Spółdzielni w badanym okresie pozwalała na bieżące regulowanie zobowiązań o charakterze publiczno-prawnym oraz wobec dostawców robót i usług.
Spółdzielnia posiada wolne środki finansowe, które lokuje w banku, uzyskując w ten sposób dodatkowe przychody finansowe.
W nawiązaniu do powyższych uwag i ustaleń zawartych w protokóle lustracji Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych przekazuje organom samorządowym następujące wnioski polustracyjne:
1. Przestrzeganie art. 91 ustawy - Prawo spółdzielczego o poddawaniu się co najmniej raz na trzy lata lustracji.
2. Zapewnić właściwy nadzór nad robotami remontowymi.
3. Skorygować zapisy regulaminu funduszu remontowego.
4. Opracować jednolite zasady polityki rachunkowości.
Przedstawiając powyższe wnioski Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych informuje, że zgodnie z art. 93 § 4 ustawy - Prawo spółdzielcze wnioski z przeprowadzonej lustracji winny być przedstawione przez Radę Nadzorczą najbliższemu Walnemu Zgromadzeniu.
Zgodnie z art. 93 § lb ustawy - Prawo spółdzielcze Zarząd zobowiązany jest corocznie przekazywać podmiotowi przeprowadzającemu lustrację i Walnemu Zgromadzeniu informację o realizacji wniosków polustracyjnych.


Z poważaniem
PREZES ZAZĄDU
Jan Sułowski

KONTAKT EMAIL
 biuro@smgorna.pl
TELEFONY
 (42) 645 32 02
 (42) 645 32 03
 fax. (42) 645 32 04
NUMERY DZIAŁÓW
 Członkowski: 22
 Techniczny: 21
 Czynsze: 24
ADRES
 Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górna"
 ul.Ogniskowa 13 a, 93-329 Łódź
 Numer konta bankowego
81 1020 3378 0000 1102 0010 8613
 
 Mapa dojazdu
RADCA PRAWNY
 Istnieje możliwość spotkania z Radcą Prawnym Spółdzielni po wcześniejszym umówieniu terminu.
 Gotowość spotkania oraz problem prosimy zgłaszać telefonicznie, pisemnie lub drogą mailową
INNE TELEFONY
 Telefon alarmowy: 112
 Policja: 997
 Pogotowie: 999
 Straż pożarna: 998
 Pogotowie gazowe: 992
 Pogotowie wodociągowe: 994
 
 Pogotowie energetyczne:
 Północ: 674-34-35
 Południe: 681-27-77
 
 Zgłaszanie awarii po godzinach pracy Spółdzielni:
 (42) 640 41 05
 (42) 640 41 06
PRZETARGI
 Brak przetargów
PRACA
 Brak ofert pracy
AKTUALIZACJA
 Ostatnia aktualizacja strony: 28.06.2023 r.
studio[ad]